Berbau

Petai, belacan, budu & jering duduk bawah kategori makanan berbau. Maybe ada lagi kot makanan lain yang berbau nih tapi yang aku bagitau tadi, itu je yang aku tawu. Ok ! Bau dia memang pergh menusuk kalbu. Kalau makan segala jenis benda yang aku cakap ni, hasil kumuhan dia memang pergh! Pergh! Pergh! Punya.

Benda-benda di atas ni ada yang minat dan ada yang tak minat langsung! Ada yang benci gila babi dan ada yang sumpah seranah kalau terbau. Tetapi, masih ada golongan yang minat benda ni semua. Kira oklah. Kadang-kadang ada yang minat sangat-sangat. Sampai dah jadi favourite lah orang cakap. Aku makan sambal belacan. Tapi tak boleh banyak-banyak. Yang petai,jering memang aku tak suka. Sebab? Entah. Tak pernah rasa dan tanak lah mencuba. Kalau mak aku masak udang masak sambal petai, makanya sedaya upaya aku asingkan petai yang aku tercedok tadi kat tepi pinggan ye.

Kesimpulan untuk makanan berbau ni, walaupun dia berbau busuk sekalipun tapi masih ada golongan manusia yang gigih mendapatkan mereka di pasar malam. Atas pokok tinggi  melangut. Dalam hutan. Tanam dalam kebun. Buat sendiri (belacan, budu)gigih berusaha memeram, menjemur, mengeringkan dan sebagainya. Masih ada usaha kan?

Tapi cuba kalau manusia yang berhati busuk pulak?

Ada orang berusaha mendapatkan mereka tak agak-agak?...






5th Dec 2010

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Yang Komen:

Fruity Cherry Heart

♥S.O.U.L♥