Personaliti

Korang tahu tak apa itu personaliti? Korang tuh BER'personaliti' tak? ;) Giler kerek kan? Hahahaaaa . MAAF . Aku memang macam nih. Suka BAJET bagus . Ceyy! Oke, personaliti itu kalau nak disenangkan pemahaman seseorang, ia adalah 'sesuatu' yang positive pada diri ye. Biasalah, kalau dah namanya manusia, dah tentu personaliti seseorang tuh cukup berbeza-beza kan?


Korang penah dengar tak ayat nih . " Elehh,harap pakai tudung tapi yeker dia tuh baik sangat?" dan "Eh, tak semestinya tak pakai tudung maknanya dia jahat. Even tak pakai tudung tapi beliau baik ok.." Malah ada juga frasa Inggeris yang menyebut "Don't judge book by it's cover". Ah, memang sudah tidak asing lagi ayat-ayat macam nih kan?


Sebenarnya apa yang kita pamerkan dan terjemahkan melalui fizikal kita adalah serba sedikit mendefinisikan dalaman kita jua. Contohnya cara pemakaian. Kalau seseorang yang bertudung labuh, bagaimana pula dalaman mereka? Tentu dalaman semurni yang dipamerkan secara fizikal jugak kan? Tapi, lumrah manusia jugak lah . Siapa pun tidak sempurna. Kadang tersalah kata, tertajam ungkapan, berbisa apabila bicara dan tak kurang jua yang ada menjadi pemusnah umat sendiri. Seharusnya kita sedia fahami yang itu.


Bagaimana pula dengan kisah personaliti seorang Pak Imam yang tawadhu dengan ibadahnya, selalu ke masjid sebagai rumah nombor duanya tetapi terlibat pula dengan kes sumbang mahram dengan cucu sendiri?Apakah personaliti yang dibawa oleh Pak Imam tadi hanya lakonan semata? Mari kita rungkai seketika. Ingatlah, sehebat mana pun kita, walau iman sekuat tembok sekalipun tak bermakna sang manusia itu tidak boleh tewas dengan emosi dan perasaan sendiri. Personaliti seseorang itu memang boleh diukur tetapi tetapi tak dapat dijangka selama mana ia bertahan dalam diri seseorang. Dan jika berlaku perkara seperti ini, maka dengan segera Pak Imam tadi perlu dirawat. Menerima rawatan dari Pakar Motivasi mungkin . ;)


And personality can be measured. Yes, it can be measured! How? Here I tell you for the second time maybe. ;DD Personality can be seen for what they highlighted through their own behavior. So, let us usha2 kengkawan kiter yang nun di luar sana tuhhh ..  Heeeeeee!




p/s : tengah recall P3806 Pembentukan Personaliti yang lecturer terangkan tadi laaa .. . ;)






8th Dec 2010

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Yang Komen:

Fruity Cherry Heart

♥S.O.U.L♥